Pokud se konkrétně zaměříme na samotné motocykly, tak veterán je motocykl starší 25 let, pak samozřejmě záleží na jeho hodnotě, vyrobených kusů, případných vzácností nebo celkově zajímavostí, které se k danému stroji vážou. Většinou ale mnozí dosahují mnohem dál, než je pouhé čtvrtstoletí. Poslední dobou se renovují mašiny, které oplývaly kdysi svojí krásou. Klasická Jawa s lodičkou, nádherný unikát. Běžně vozila celou rodinu, teda pokud nebyla příliš početná, i když kdo ví, možná se tam vtěsnalo více dítek, než si jen myslíme. Nicméně veteráni milují srazy, kde svoje nádherné stroje představují, pro každého se jedná o srdcovou záležitost.
Veteránská SPZ
Aby takový stroj mohl být uznán veteránem a dostat zároveň veteránská čísla, která mu umožní nejen jízdu po veřejné komunikaci, ale i se zapojit mezi pamětníky, tak tomu musí předcházet mnoho práce. Většina strojů není v dobrém stavu a tak jejich renovace vyžaduje více než dostatek času na opravu. Na všechno se musí velmi s citem, protože se tomu již dlouho nikdo nevěnoval a tak šrouby budou zarezlé a možná se nedají ani povolit. Pak musí nastoupit ne lidská síla, ale chytrost a také moderní přípravky. Značka molykote nabízí mnoho různých produktů, které mohou snadno promazat a povolit nejednu zrezivělou potvůrku. Pak se musí díly očistit, případně znovu chromovat, lakovat a samozřejmě řádně promazat. Zde se klade velký důraz na originalitu. Získání veteránské SPZ pak nic bránit nebude.
Přísná kontrola
Komisař, který bude vyjadřovat svůj ortel nad daným strojem, tak prochází skutečně všechno, technický stav vozidla je naprostou samozřejmostí. Ale posuzuje se i originalita. Pak nezbývá majiteli takového kousku nic jiného, než si skutečně šetrným způsobem originální díly zrenovovat nebo se vydat na pátrání po různých burzách nebo i stodolách, kde se ještě některé stroje nachází. Je to takový koníček a láska, ale díky tomu historie nikdy nebude končit.